Składniki odżywcze w rybach

Ryby jako źródło świetnej jakości białka, zdrowych tłuszczy oraz minerałów i witamin, są produktem coraz bardziej docenianym na polskich stołach, a trzeba przyznać, iż ich przewaga nad mięsem - cały czas niestety bardziej popularnym - tkwi w bogactwie zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz dominacji zdrowego HDL- cholesterolu, nad szkodliwym LDL- cholesterolem.
Kwasy omega-3 należą do grupy tzw. NNKT- niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które regulują poziom lipidów we krwi, podwyższając frakcję dobrego cholesterolu. Oznacza to, iż przy dostarczeniu łatwo przyswajalnego (w 97%) białka , podajemy jednocześnie niezbędne dla zdrowia tłuszcze, których mięso jest pozbawione.
Korzyści płynące z diety bogatej w ryby, potwierdzają liczne badania naukowe, wnoszące iż populacje  mieszkające bezpośrednio przy akwenach wodnych (kraje śródziemnomorskie, Japonia, Koło Podbiegunowe), których tradycje kulinarne bazują na rybach i owocach morza, rzadziej chorują na choroby kardiologiczne, wywołane postępem miażdżycy.  Kwasy tłuszczowe przyczyniają się także do prawidłowego funkcjonowania komórek i hamują ich nowotworzenie. Nie bez znaczenia jest wpływ kwasów omega- 3 na mózg. Odpowiednia ich podaż wpływa na intelekt dzieci w wieku rozwojowym, przeciwdziała demencji starczej jak również zapobiega depresji.
Oprócz białka i tłuszczu ryby to bogactwo witamin i minerałów. W tłustych znajdziemy dużo witaminy A  oraz  D. Ryby są produktem spożywczym niezwykle obfitym w mikroelementy, takie jak potas, jod, selen, wapń i fosfor. Żelazo hemowe zawarte w rybach- podobnie jak to z mięsa- jest bardzo dobrze przyswajalne, w związku z czym nawet całkowite zastąpienie mięsa  rybami nie naraża nas na anemię z niedoboru żelaza.

Znajdź Restauracje